Pages Menu
Categories Menu

Schiit Loki hangszín-szabályozó:

Schiit Loki hangszín-szabályozó

Hogyan illeszkedik egy ilyen eszköz az OzAudio kifejezetten minimalista rendszereibe? Lássuk csak:

– A szélessávú hangsugárzóknak (és ezalól az Audio Nirvana hangszórói sem kivételek) jellemzően van egy kiemelésük egy sávban a középtartomány teteje – magastartomány alja tájékán. Ezt a legtöbb gyártó egy a hangszóró elé kötött szűrő áramkörrel szokta korrigálni. Az AN hangsugárzók nem tartalmaznak semmilyen szűrőt, hogy az erősítővel való közvetlen kapcsolat és hatékonyság megmaradjon. Hogyan tudjuk mégis megszelídíteni a közép-magas kiemelést? Kihasználhatjuk a szélessávú hangszórók egy másik jellemzőjét, hogy egy eléggé szűk nyalábban sugározzák a hangot, főleg a magasabbakat. Ha a sugárzókat erősen befelé vagy kifelé forgatjuk a hallgatási pozícióhoz képest, hogy kissé oldalról hallgassuk őket, ízlés szerint csökkenthető a magasabb hangok intenzitása. Ez működik, de nem kompromisszummentes megoldás: csak középen ülve szól jól.
Itt jön a képbe a Schiit Loki: négy sávra osztja a frekvencia-tartományt, a 20, 400, 2000 és 8000 Hz körüli sávokra. Ezek közül a 2000 Hz körüli korrigál ott, ahol a hangszórók kiemelése van. Használatával az Audio Nirvanák univerzálisabb, többféle környezetben élvezhető, lágyabb hangú hangsugárzók lesznek, miközben megmarad az érzékenységük, nagyfokú felbontóképességük, terük és dinamikájuk.

– A Schiit Loki a forráskészülék és az erősítő közé illeszkedik (vagy az elő- és végfok közé), ezért a csöves erősítő és a szűrő nélküli, natúr szélessávú hangszóró “intim” viszonyába nem szól bele, nem csökkenti a hangszóró hatékonyságát, mint ahogy azt egy szűrő tenné, amit a hangszóró elé kötünk.

Ahogy a Schiit termékeire általában jellemző, apró, bárki számára megfizethető, kíváló ár-érték arányú, amerikai gyártású készülékről van szó.

A hangszínszabályzóról általában:
Ahogy a hetvenes évek receiver kultuszát hátrahagyva megszületett az audiofil hi-fi kategóriája, a hangszínszabályzó tabu lett. Feltehetően az akkori, tökéletlenül kivitelezett, drasztikus beavatkozásokat engedő, a hang elszíneződését okozó szabályzók miatt. És megszületett az ideológia, hogy, ha minőségi a rendszer, akkor nem kell hangszínt állítgatni, hadd szóljon úgy, ahogy a hangmérnök kikeverte. Csakhogy a hangmérnök nem a mi hangsugárzóinkon, nem a mi szobai akusztikánkban keverte az anyagot. Nincs tökéletes audio rendszer, szoba-akusztika meg pláne. Ezért, gyakorlatilag minden hi-fi láncban van létjogosultsága egy jól megtervezett, fokozatos beavatkozásokat engedő, transzparens hangszínszabályzónak.

Összefoglalva: egy audiofil hangszínszabályzóval – ez esetben a Schiit Loki-val – kiegészítve a szélessávú hangszórók frekvencia-menete kisimítható, és – bónuszként – a szoba akusztikai tökéletlenségei korrigálhatók.

Pin It on Pinterest

Share This